New Fusion chipt werknemers: goede stunt, slechte chip

Zes werknemers van het Vlaamse bedrijf New Fusion hebben een RFID-chip laten implanteren. Zo kunnen ze gemakkelijker de deuren binnen het bedrijf openen. De marketingstunt heeft geweldig uitgepakt, maar er is weinig nieuws onder de zon.

Van Metronieuws tot RTL Nieuws, en van de VRT tot Het Laatste Nieuws: vrijwel alle media zijn op het nieuwtje gesprongen. Het bedrijf New Fusion is een soort start-up met 12 werknemers die technologische oplossingen bedenkt voor praktische problemen. De chip valt dus perfect in hun straatje. Dankzij alle media-aandacht zullen ze voor altijd hoger in Google scoren en ongetwijfeld een enorme boost krijgen qua sales.

Directeur Vincent Nys tegen RTL: “Elke vrijdag besteden we aan nieuwe ideeën. Iedere werknemer kan iets inbrengen en daaruit pikken we één idee, waaraan we dan een maand werken. Eén van mijn werknemers was op zoek naar een praktische manier om te ontsnappen aan al die verschillende badges, toegangskaarten en scans. Toen kwamen we op het idee om een chip te ontwikkelen, die alle informatie bundelt onder de huid.”

Gedateerd

Maar is het revolutionair? Allerminst. Ten eerste worden de werknemers (gelukkig!) tot niets verplicht. Uiteindelijk kiezen slechts zes van hen voor de chip, de andere zes krijgen een bandje. “Stel dat de chip kapot gaat, of zo”, zei Sil Colson tegen de Belgische tv. Zij besloot de chip links te laten liggen. “Nee, voor mij liever niet.”

Ten tweede is de chip, positief uitgedrukt, gedateerd. Het gaat om een RFID-chip die passief is en dus enkel kan worden uitgelezen. Een handige knutselaar kan hem inderdaad aan allerlei apparaten vastmaken; in plaats van meerdere sleutels voor één deur, past deze sleutel op meerdere ‘devices’. Toch zijn gebruikers overwegend teleurgesteld: deze chip is niet je-van-het, zo schreven wij al eerder.

Inmiddels is er een nieuwe versie uitgekomen, waaraan Amal Graafstra hard heeft gewerkt. Daarover zullen we hem later aan de tand voelen.

Interessant? Laat anderen dit lezen via social media - of stuur het persoonlijk. Gebruik onderstaande buttons.